16 April 2008

اسف ....مش هتقدر تجرح كرامتى

اسف ....مش هتقدر تجرح كرامتى
















الغريب ان يكون اللى قدامنا ...اللى بنتعامل معاه هو اللى ما يحافظش على كرامتنا
ساعات الواحد ممكن يقعد يجيب للناس اعذار ....واحد وسبعين عذر عملا بحديث الرسول صلى الله عليه وسلم
ويفضل يتحمل ...ويصبر ..ويقول لا الناس بتهزر ..لا يمكن مش قصدها ...اكيد هو يقصد حاجة تانية ...مش معقول تكون عارفة ان ده هيجرحنى وتقول كده ...لغاية ما الواحد يوصل للمرحلة اللى يقول فيها :
لاااااااااا
ااااااااااااااا كفاية كده
thats it
ما ينفعش اسيبهم يتعاملوا معايا بالطريقة دى


كنت دايما بسمع مقولة كده بتقول:
حب نفسك علشان تقدر تحب الناس
...رغم انها مقولة غريبة شوية ورغم انى ما كنتش بفهمها على بعضها كده ... لكن فهمتها اخيرا ما ينفعش حد يكون مش عارف قيمة نفسه ويحب اللى حواليه ..هيقعد يقول الناس دى بتحبنى ليه ؟ ولو غلطوا فيه هيقول طيب هعملهم ايه ...ويبدا يكلكع ويتعقد ويكره الناس...ويسيبهم والاصل ان هو اللى غلطان .......لان لو هو واثق من نفسه مش هيخلى اى حد يغلط فيه ...ولا يجرح كرامته ...هيحب نفسه ويقدر حب الناس ليه ...ويعرف يتعامل مع كل واحد على الاساس الصح.... فى واحد قال مثل غريب كده سمعته على الاذاعة الشهيرة اللى كل ما اسمعها اقرر انى ما اسمعهاش تانى وهى نجوم اف ام
المثل قال ايه :
حب البنت تلبك ...لب البنت تحبك يعنى من الاخر بهدلها هتحبك
...ايه العبط ده!!!!!!!!! اكيد اللى بيتعامل بالمثل ده انسان لا يفقه شىء فى الدنيا ...لان ابسط حاجة معروفة عن المراة اهم حاجة عندها كرامتها ...اذا اتهانت كرامتها بتهون عندها كل حاجة ...ممكن تبيع اى حد واى حاجة الا كرامتها
دى المراة السوية ...اللى عارفة قيمة نفسها ...

بجد حاجة بتستفزنى قوى فى الشارع ...ان الراجل يكون ماشى مع مراته ..ويقعد يبص يمين وشمال على اللى رايحة واللى جاية ...وممكن تكون مراته حلوة وامورة وكل حاجة ...لكن هو يعمل كده .... مش عارفة ليه مراته بتسكت على حاجة زى دى ...رغم ان ده اكيد بيجرح كرامتها ...ليه ما توقفوش عند حده وتقوله ما تحترم نفسك ..هو انا مش مالية عينك ؟....ما تخلى فى عينك حصوة ملح وتحترم انى ماشية معاك بصراحة انا ببقى عايزة اقوله كده ...واقولها انتى ازاى قابله انه يهين كرامتك كده ...بس بقول وانا مالى اخرب عليهم ليه
لان اكيد هى لو هتهتم بكرامتها ...مش هتقبل تكمل معاه حياتها بالطريقة دى

اكيد ان الخيانة هى اكبر جرح للكرامة .....ودى شرحها يطول ...
يجى بعد الخيانة ...احساس الواحد ان الانسان اللى بيحبه قلبه مش كله ليه .....بتتجرح كرامة الانسان لما يحس ان الشخص اللى بيحبه بيفكر فى حد غيره ..او بيقارن بين اللى بيحبه وحد تانى ...ملاحظين انى بقول ان الاتنين بيحبوا بعض ؟...طيب تيجى ازاى ان واحد فيهم يكون قلبه مشغول بحد تانى ..او بيفكر فى حبه القديم .....هو ما اجرمش لحد كده ...لكن ده دليل على ان حبه للطرف لتانى ده مش كافى انه يملا قلبه ..ومن القلب للقلب رسول... ازاى الواحد او الواحدة يفضل يحب انسان لسه متمسك بماضيه ...لسه فاكره ...بيقارن بين حبه الجديد والقديم
ما ينفعش

طول عمرى بكره انى اعايب على حد ...او اتريق على حد حتى لو بالهزار ....بعتبر ان اللى بيعمل كده ده ...مش بيتريق على اللى قدامه قد ما هو بيعترض على خلق الله ...بعتبرها جرح لكرامة الانسان ...ذنبه ايه اللى ربنا خلقه مش جميل ..او قصير ..او اسمر قوى ...اوتخين ...او رفيع ..او او او ..هل فى ايد الانسان انه يغير شكله؟؟...طبعا لا ...يبقى ليه الناس تتريق على بعضها ؟...
ممكن الواحد لانه واثق من نفسه يسيب الناس تتريق وتهزر عليه ويقول مش مهم ..مش فاهمين حاجة مساكين ...لكن لما يزيد الامر للتجريح يبقى الامر مختلف
يعنى مثلا بنتين طلعوا المترو النهاردة وواحدة منهم هاتك يا تريقة على صاحبتها ...حقيقى انا اضايقت ...يعنى هى شايفة كل العيوب دى فى صاحبتها ....... طيب مصحباها ليه ؟وبعدين البنت مافيهاش حاجة فعلا ..معرفش سكتت عليها ليه ..ما تقولها ما تبصى لنفسك انتى اللى ملكة جمال الكون يعنى !!!!!!!!

لازم كل واحد فينا يفهم ان زى ما هو ما بيقبلش ان حد يجرح كرامته هو كمان لازم يحترم كرامة الاخرين ...نفكر قبل ما نتكلم ...هل اللى هنقوله ده هيزعل اللى قدامى ولا لا ...هيضايقه ولا اهزر عادى ...حتى الهزار لازم يكون بعيد عن جرح الكرامة
ما حدش يسمح لاى شخص انه يجرح كرامته او يقلل من شانه
والا مايلومش الا نفسه بعد كده

اسف ...مش هتقدر تجرح كرامتى
دى حملتى الجديدة بعد حملة مقاطعة النسكافيه اللى نشرتها السنة اللى فاتت وما حدش عمل بيها برضه
مش هحط اللينك بتاعها واللى عايز يدور عليها يروح يشوف الارشيف

بس خلاص
سلام عليكم








09 April 2008

الهموووووووم














ليه بنكون مهمومين؟
يعنى ليه بنشيل الهم

رغم اننا مؤمنين وعرفين ان كل شى بامر الله
بس برضه بنشيل الهم ؟
وهل كل الناس كده برضه بتشيل الهم مع اختلاف الهموم يعنى ؟

الماجستير عايز يخلص السفر اتاخر الشقه لازم تتوضب العفش لابد يخلص اوعا تنسى السكاشن الى وراك لازم تتصل بابوك وامك ولو متصلتش !!!!! نهيك بقه عن فلان اتجوز لازم تبركله وعلان عنده حاله وفاه لازم تعزيه وصحبك عنده حاله اكتئاب لازم تخلصو منها



ده مثال لواحد من الى بيشيلو الهم ؟
بس اكتر حاجه بتخفف الهموم دى انك تلاقى ناس حاسه بيك وبتعزرك وعلى النقيض انك تلاقى ناس مش كده ده بيزود الهموم اكتر واكتر


الى انا عايز اوصله هل هى دى الحياه ولا احنا الى فهمنها غلط ؟؟؟؟؟؟
هل الصحابه كانو كده ؟ولا احنا الى مدين الدنيا اكبر من حجمها ؟؟؟

03 April 2008

اضراب 6 ابريل




مش هنتكلم كتير
لان مش اهدافى انى اتكلم فى السياسة هنا
ولان اللى احنا فيه ده مش سياسة ده اقتصاد نتكلم
ومش هقول غير ان فى اضراب يا جماعة هيتعمل يوم 6 ابريل

ابسط حاجة علشان تعرفوا ايه الاضراب ....ده لو فعلا ما كانش حد لسه سمع حاجة عنه يبقى احسن حاجة ادخل على جوجل حالا واكتب كلمة :
اضراب 6 ابريل
هتلاقى كذا موقع وكذا جهة كاتبة عن الاضراب ده

الغريبة ان الناس رغم انها مطحونة على الاخر من الاسعار اللى كل يوم بتغلى عن اللى قبله ورغم العيش اللى مش عارفين ناكله واحنا مرتاحين
ورغم كل حاجة متعبة بتحصل ...فى ناس كتير انا متاكده انها مش هتضرب اليوم ده وهيمشى يومهم عادى خالص ...ومش معزورين ولا اليوم ده هيفرق فى رزقهم ولا اى حاجة غير انهم بيقولوا مافيش فايدة ....اضراب ايه وابتاع ايه .....برضه قاعدين ومش هيحصل حاجة








هو يا جماعة يوم هيفرق فى حياتكم قوى كده لو غبتم عن شغلكم ...لو ما روحتوش مدارسكم ...لو ما نزلتوش تشتروا حاجة من السوق ولا حتى المحل اللى جنبكم

فين همة المصريين ؟ولا خلاص قضوا عليها ؟
يا جماعة ده مجرد اضراب سلمى للغاية ...لا فيه مظارهات ولا حاجة
ده تكملة لمسيرة الاضراب اللى حصل الاسبوع اللى فات واللى اتقال عليهفى التليفزيون
مافيش اضراب ولا حاجة
النهاردة بالصور لاقيت ان الاضراب حصل فعلا
والحمد لله فى صور من كليتنا الحبيبة

بنطالب فيه بس انهم يرحمونا يحسنوا التعليم ويخفضوا الاسعار شوية
رغم ان المشكلة كبيرة لان داخل فيها سياسة الحكومة فى الحرية الاقتصادية واحرية السوق ...يعنى لازم الدعم يتلغى ...لكن ممكن نقول ببساطة :
الليبرالية اللاقتصادية وحرية السوق لازم يكون جنبها تكافؤ فرص ونزاهة .....مش كوسة ورشوة وفساد ادارى وحكومى
علشان كده احنا فى ازمة
ما حدش هيخرجنا منها غير احنا ...لانهم هما غرقانين كافيار وعيش فينو وجمبرى ...مش حاسين باللى احنا فيه
طيب ما تخلونا نجرب





يا جماعة والله ده مجرد اضراب سلمى ...يعنى تقعد فى بيتك ما تخرجش ولا تنزل تشترى حاجة ولا تعمل اى حاجة خالص ...كانك تعبان يعنى ...عندك برد ومش قادر تتحرك ...ما صادفش انك ما رحتش شغلك فى يوم كان مهم جدا ؟

انا ما رضتش حتى احط صور وشعارات تانية تدل على العنف ...لان الاضراب فعلا لطيف خالص ...وكفاية اننا هنقعد فى البيت ...




يا جماعة هيبقى شكلنا وحش قوى لو ما اضربناش اليوم ده والمصريين فى لندن هيتضامنوا معانا وهيروحوا يقفوا قدام السفارة تعبيرا عن مشاركتهم



حتى لما نكون بنقول نضرب علشان الحكومة تعرف اننا لسه عايشين وبنطالب بحقوقنا ولو بشكل سلبى ...يبقى كمان مش قادرين نعمل كده؟

يبقى اخر حاجة هتتقال :
يا حسرة علينا